فواید انجام ایمپلنت در کلینیک دکتر هدیه هدایت زاده

فواید انجام ایمپلنت در کلینیک دکتر هدیه هدایت زاده
16 بهمن 1402

 

ایمپلنت دندان چیست؟


ایمپلنت دندان عموما یک فلز از جنس تیتانیوم بوده که در داخل استخوان فک قرار گرفته و بر روی آن ساختارهای پروتزی مانند روکش قرار می‌گیرد. هنگامی که یک دندان به دلایل مختلف قابل نگهداری نبوده و کشیده می‌شود یا حتی وقتی که یک فرد به طور مادرزادی یک دندان را ندارد، می‌شود به جای دندان از دست رفته، ایمپلنت قرار داد. توجه داشته باشید که روش های دیگری نیز نظیر بریج دندان وجود دارد که می توانند فقدان دندان از دست رفته را جبران نمایند. اما هیچ یک قابلیت فراهم کردن دندان هایی همچون دندان طبیعی را همانند ایمپلنت ندارند.

 

برای کاشت ایمپلنت، فرایند مرسوم دو یا چند مرحله ای است، بدین صورت که ابتدا باید با جراحی به استخوان فک بیمار دسترسی پیدا نمود. سپس با جایگذاری پایه ایمپلنت که به فیکسچر موسوم است، شرایط برای جوش خوردن پایه با استخوان فک فراهم می گردد، با گذر زمان این اتصال برقرار می گردد. زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت گاهی چندین ماه است. در مرحله بعدی روکش ساخته شده برای ایمپلنت نصب می گردد.

 

 

کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان
در خصوص توالی کشیدن و ایمپلنت کردن باید بدانیم که در ناحیه زیبایی و آنجایی که دید ناحیه دندان کشیده شده برای ما مهم است، عموما دندان، کشیده می‌شود و بلافاصله پایه ایمپلنت قرار داده می‌شود. گاها بر روی این پایه‌ی قرارداده شده، روکش فوری هم قرار داده می‌شود. بر روی دندان‌های عقب عموما روال به این شکل است که دندان کشیده می‌شود و بعد از سپری شدن زمانی نزدیک به دو تا سه ماه، جراحی ایمپلنت انجام می‌شود. گاها ایمپلنت کردن بلافاصله بعد از کشیدن دندان‌های عقب هم امکان پذیر است، اینکه پس از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت را بلافاصله قرار داد یا نه، پس از اخذ عکسبرداری های خاص و توسط پزشک متخصص تصمیم‌گیری می‌شود.

 

نکته مهم در مورد کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان آن است که نباید زمان کشیدن و کاشت طولانی گردد، با گذر زمان چند ساله و فقدان دندان، استخوان فک بیمار تحلیل رفته و برای کاشت دندان به مشکل می خوریم. بنابراین پس از فقدان دندان ها در زمان مناسب به متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید تا کاشت دندان با درصد موفقیت بالا انجام گیرد.

 

 

 

انواع ایمپلنت دندان
در بازار امروزه انواع مارک‌های ایمپلنت به چشم می‌خورد، تفاوت عمده این ایمپلنت‌ها مربوط به درصد مختصری در آلیاژ و خصوصیات سطحی آنهاست و آنقدر تفاوت چشمگیری ندارند، اما همین موارد می تواند در کیفیت کاشت و درصد موفقیت درمانی بسیار تاثیر گذار باشد. آن چیزی که یک ایمپلنت خوب را از یک ایمپلنت نامناسب جدا می‌کند، بیشتر، تکنیک جراح و تکنیک کار برای ساخت پروتز برای ایمپلنت کاشته شده هست تا جنس ماده. دقت داشته باشید که مراکز دندانپزشکی اقدام به استفاده از برندهای مختلف ایمپلنت نموده که بر میزان هزینه کاشت تاثیر دارد، ولی همین کیفیت می تواند بر ماندگاری و طول عمر استفاده ایمپلنت بسیار تاثیر داشته باشد.

اگر قصد ایمپلنت دارید، از مرکز دندانپزشکی بخواهید از برندهای مطرح و با کیفیت برای شما استفاده نماید، شرکت‌های معتبر و کشورهای صنعتی ایمپلنت‌هایی که دارای نام و آوازه بیشتری هستند را تولید می‌کنند. به طور معمول ایمپلنت‌های کره‌ای، ایمپلنتهای اقتصادی در سراسر دنیا هستند اما کشورهای صنعتی مثل آلمان، آمریکا و سوئیس هم در این زمینه سرآمد بوده و ایمپلنت‌های بسیار خوبی تولید می‌کنند. متاسفانه برخی از مراکز دندانپزشکی از ایمپلنت های بی کیفیت نظیر ایمپلنت چینی نیز استفاده می کنند، بنابراین توجه بیمار به برند ایمپلنت مورد استفاده برای او بسیار اهمیت دارد.

بهترین تکنولوژی ساخت ایمپلنت در دنیا در حال حاضر متعلق به سوئیس است و بهترین ایمپلنت‌های دنیا را این کشور می‌سازد، از برندهای خیلی معروف کشور سوئیس می‌شود از اشترومن، SPI و SIC نام برد.

 

 

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5